Τρέχω από αγάπη για τους άλλους

menu
Εφαρμοσμένα σενάρια/καινοτόμα προγράμματα

Πρόκειται για μια δράση που πραγματοποιήθηκε από την πρώτη τάξη του 2ου γυμνασίου Λαγκαδά μέσα από έναν συνδυασμό διαφόρων διδακτικών αντικειμένων, όπως Λογοτεχνία, Μουσική, Γυμναστική, καθώς και του μαθήματος Δεξιοτήτων μαζί με τη δράση Ενεργού Πολίτη. Εστιάζει στην «Κοινωνία και αλληλεγγύη» και συγκεκριμένα σε δράσεις για την ισότητα, τη συμπερίληψη, τον εθελοντισμό, την κοινωνική προσφορά κ.ά.. Αυτό το ενδιαφέρον πρόγραμμα είχε τον τίτλο: «Τρέχω από αγάπη για τους άλλους». Η δράση ενεργού πολιτειότητας που σχεδιάσαμε συνδέεται με τέσσερις από τους 17 Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης: τον 1- Μηδενική φτώχεια, τον 2- Μηδενική πείνα, τον 3-Καλή υγεία και ευημερία και τον 10 – λιγότερες ανισότητες.
Με εφαλτήριο τα Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας προσεγγίσαμε στις αρχές Οκτωβρίου τον «Ολυμπιακό Ύμνο» του Κωστή Παλαμά. Τον μελετήσαμε διεξοδικά και με βαθύτερες προεκτάσεις. Παραδείγματος χάριν το στεφάνι της νίκης έχει πολλά και διάφορα σημαινόμενα! Λαμβάνουμε στεφάνι επιβράβευσης ακόμη κι όταν προσφέρουμε αφανώς στους συνανθρώπους μας!
Εξηγήσαμε πώς καθιερώθηκε ο ύμνος κι αναλύσαμε τα υψηλά ιδεώδη του αθλητισμού. Πολλοί τον μάθαμε απ’ έξω και τον απαγγείλαμε με επιβράβευση! Μάλιστα, μάθαμε και το ιαμβικό μέτρο «Αρχαίο Πνεύμα αθάνατο, αγνέ Πατέρα…».
Στη συνέχεια έγινε η γνωριμία μας με τον κερκυραίο μουσικοσυνθέτη Σπυρίδωνα Σαμάρα που μελοποίησε τον ύμνο και τον ακούσαμε από τους φαντασμαγορικούς Ολυμπιακούς αγώνες του 2004 στην Αθήνα.
Έπειτα, προχωρήσαμε σε μια πρώτη εργασία. Δημιουργήσαμε αφίσα για τους αγαπημένους μας αθλητές και για κάποιο άθλημα. Άλλα παιδιά έφτιαξαν αφίσα για το ποδόσφαιρο, την καλαθοσφαίριση, το βόλευ ή για το τένις, κάποια κορίτσια για το καλλιτεχνικό πατινάζ και για την ενόργανη γυμναστική ή ακόμη και για τον μοντέρνο χορό. Ποικίλα ονόματα παρέλασαν στις εργασίες μας. Από τον Messi και το Γιάννη Αντετοκούμπο μέχρι τον Λευτέρη Πετρούνια και τον Εμμανουήλ Καραλή, αλλά και από τη Νάντια Κομανέτσι μέχρι τη Σιμόν Μπάιλς. Ο καθένας με τις προτιμήσεις του. Μάλιστα κάναμε και συνδυασμούς με λογοπαίγνια ή στίχους ποιητών δίπλα στους αγαπημένους μας αθλητές. Όπως τον Μίλτο Τεντόγλου με τη φράση του Οδυσσέα Ελύτη: Κάνε το άλμα σου πιο γρήγορο από τη φθορά! Παρουσιάσαμε τις εργασίες μας και μετά τις αξιοποιήσαμε για τη διακόσμηση των τάξεων.
Μάλιστα οι λάτρεις του ποδοσφαίρου κάναμε κι ένα μικρό αγώνα για την καλύτερη τρίπλα στην αυλή!
Το επόμενο βήμα στο πρόγραμμα ήταν η γνωριμία με τον αγαπημένο αθλητή της καθηγήτριάς μας τον κύπριο αθλητή Στυλιανό Κυριακίδη, τον άνθρωπο που έτρεξε για έναν ολόκληρο λαό. Κανένα παιδί δεν τον ήξερε…
Ξεκίνησε φτωχός αθλητής από την Πάφο, συνέχισε στην Αθήνα το 1934. Εργαζόταν ως εισπράκτορας στη ΔΕΗ, έγινε αθλητής του Παναθηναϊκού. Παντρεύτηκε το 1941 στα χρόνια της Κατοχής με γαμήλιο δώρο μισό ψωμί, συνέχισε παρόλη την ανέχεια να γυμνάζεται. Το 1943 συνελήφθη από τους Γερμανούς με άλλους 49 για εκτέλεση ως αντίποινα. Ο Γερμανός αξιωματικός υπήρξε μαραθωνοδρόμος κι όταν είδε στο πορτοφόλι του τα διαπιστευτήρια τον άφησε ελεύθερο. Όταν αργότερα μπήκαν Γερμανοί στο σπίτι του για έλεγχο είδαν το άλμπουμ από τη συμμετοχή του στους Ολυμπιακούς αγώνες του Βερολίνου το 1936, με πρώτη τη φωτογραφία του Χίτλερ στο στάδιο. Έκτοτε δόθηκε εντολή να μην πειράζει κανείς αυτό το σπίτι και ο Κυριακίδης άρχισε να κρύβει στο υπόγειο άγγλους συμμάχους. Το 1946 αποφασίζει να πάει στη Βοστώνη για να τρέξει στο Διεθνή Μαραθώνιο προκειμένου να λιτανεύσει το επισιτιστικό πρόβλημα της Ελλάδας σ’ όλο τον κόσμο. Με δυσκολία πείθει τη γυναίκα του με τα τρία παιδιά τους και πουλάει το ραδιόφωνο και την κουζίνα για να πληρώσει το αεροπορικό εισιτήριο. Όταν έφτασε εκεί κοκκαλιάρης οι γιατροί δεν ενέκριναν τη συμμετοχή του. Υπέγραψε πως αναλαμβάνει ο ίδιος όλη την ευθύνη. Με ασύλληπτη υπερπροσπάθεια, με ακαταμάχητη θέληση, με την οικογένειά του να προσεύχεται στο ναό της αγίας Τριάδας, έγινε το ακατόρθωτο και νίκησε τα μεγάλα φαβορί. Όταν ο πρόεδρος των ΗΠΑ Τρούμαν τον ρώτησε τι θέλει, έδωσε τη μεγαλειώδη απάντηση: «Για μένα τίποτα. Μόνο για την Ελλάδα… Σας παρακαλώ, μην ξεχάσετε τη χώρα μου». Επέστρεψε φέρνοντας στα εκατομμύρια των πεινασμένων Ελλήνων χιλιάδες δολάρια, γνωστό ως πακέτο «Κυριακίδη» και 2 υπερωκεάνια γεμάτα με είδη πρώτης ανάγκης!
Παρακολουθήσαμε την ιστορία του με αμείωτο ενδιαφέρον. Κάποιες συναρπαστικές λεπτομέρειες φανερώνουν το μεγαλείο της ψυχής του Κυριακίδη. Είχαμε και μια διδακτική ώρα στην οποία παρακολουθήσαμε βίντεο και συνεντεύξεις με παύσεις και σχολιασμό.
Διαβάσαμε και άρθρα από τις εφημερίδες εκείνης της εποχής. Στη συνέχεια γράψαμε σκέψεις, εντυπώσεις και συναισθήματα. Τα γραπτά όλα ήταν συγκινητικά! Γιατί όπως λέει και ο Σάμουελ Τζόνσον: «Το παράδειγμα είναι πάντα πιο αποτελεσματικό από το δίδαγμα» Και αληθινά περιστατικά σαν αυτό του Κυριακίδη μας άγγιξε.
Όσοι ήθελαν προαιρετικά απέδωσαν το θέμα και καλλιτεχνικά με ζωγραφιές, ενώ είδαμε και κάποια άρθρα για τον μεγάλο αθλητή και στα αγγλικά από εφημερίδες της εποχής στην Αμερική. Έτσι εμπεδώσαμε καλύτερα τα γεγονότα, κάναμε εξάσκηση στα αγγλικά μας και χαρήκαμε ακόμη περισσότερο που προβάλλεται ένας τέτοιος αθλητής της Ελλάδας στο εξωτερικό.
Ιδιαίτερα καμαρώσαμε το άγαλμα «Το πνεύμα του Μαραθώνιου» στη Βοστόνη, όπου απεικονίζεται ο Στυλιανός Κυριακίδης να τρέχει με τον Σπύρο Λούη δίπλα να του δείχνει το δρόμο.
Η ενασχόληση με τους Ολυμπιακούς αγώνες και τον αθλητισμό συνεχίστηκε με εκπαιδευτική εκδρομή. Αρχές Νοεμβρίου πήγαμε στο Ολυμπιακό Μουσείο Αθλητισμού στο κέντρο της Θεσσαλονίκης!
Καθένα από τα τρία τμήματα της Α΄ γυμνασίου με ειδικούς μουσειοπαιδαγωγούς ξεναγήθηκε στο χώρο. Επιλέξαμε το πρόγραμμα σχετικά με τους παραολυμπιακούς αγώνες και αυξήσαμε την ενσυναίσθησή μας καθώς μπήκαμε στη θέση των ατόμων με ειδικές ανάγκες. Παίξαμε ποδόσφαιρο με κλειστά μάτια, προσπαθήσαμε να κάνουμε εύστοχες ρίψεις καθισμένοι σε αμαξίδια αναπήρων. Ξεναγηθήκαμε στο χώρο, δοκιμάσαμε τις επιδόσεις μας και είδαμε από κοντά πολλά σημαντικά αντικείμενα.
Η ευαισθητοποίησή μας για τα άτομα με ειδικές ανάγκες ενισχύθηκε με μια ακόμη δράση! Με αφορμή την παγκόσμια ημέρα ατόμων με αναπηρίες στις 3 Δεκεμβρίου, καλέσαμε τον παραολυμπιονίκη Τζούνη Κωνσταντίνο.
Μπροστά μας είχαμε έναν αληθινό ήρωα που πάλεψε από τη γέννησή του μέσα σε πολύ δύσκολες συνθήκες για να αντιμετωπίσει το πρόβλημα υγείας. Μας μετέφερε πολύ δυναμικά και παραστατικά όλο τον αγώνα του έχοντας στο πλάι του πάντοτε τη μητέρα του, καθώς ο πατέρας εκοιμήθη πολύ νωρίς. Πολλές εγχειρήσεις, πολλές απογοητεύσεις, αλλά ποτέ δεν παραιτήθηκε. Απέκτησε μια ισχυρή θέληση που τον οδήγησε στον αθλητισμό στην αρχή ερασιτεχνικά και μετά πολύ στοχευμένα μέχρι που έφτασε στην κατάκτηση δεκάδων διακρίσεων πανελληνίων, πανευρωπαϊκών, παγκόσμιων μέχρι και το χάλκινο μετάλλιο στους Ολυμπιακούς αγώνες στο Παρίσι.
Μας μετέφερε τη χαρά της οικογένειάς του, της συζύγου και της κόρης του. Υπογράμμισε πόσο σημαντικό είναι να υπάρχουν δίπλα μας πρόσωπα που μας στηρίζουν και μας ενισχύουν στις δυσκολίες που αντιμετωπίζουμε. Τα μηνύματα που άγγιζαν τις καρδιές όλων μας έπεφταν βροχή. Οι απορίες των μαθητών ήταν ειλικρινείς, γεμάτες από θαυμασμό και βαθύ προβληματισμό. Η ησυχία όλων μπροστά στον ομιλητή που στεκόταν όρθιος και εν τέλει χωρίς μικρόφωνο φανέρωνε πόσο μας καθήλωσε το θέμα και πόσο ενδιαφέρον έχει κάθε ιστορία βγαλμένη μέσα από την ίδια τη ζωή.
Όταν είδαμε το σύντομο βίντεο από την Ολυμπιάδα και την κατάκτηση του μεταλλίου, το χειροκρότημα όλου του σχολείου ήταν ασταμάτητο. Το ελάχιστο που μπορούσαμε να κάνουμε για να εκφράσουμε το ευχαριστώ μας στον κ. Τζούνη που μας χάρισε πολύτιμες στιγμές μέσα από την προσωπική του πορεία προς την κορυφή μέσα από κόπο, αγώνα, ιδρώτα και αδαμάντινη θέληση. Μας απέδειξε πως κόντρα στις ιατρικές προβλέψεις «όταν θέλω, μπορώ πιο ψηλά να ανεβαίνω».
Στο τέλος ένα πλήθος μαθητών περικύκλωσε τον πρωταθλητή για να φωτογραφηθούν, να εκφράσουν το θαυμασμό τους από κοντά, να πιάσουν στα χέρια τους το ολυμπιακό μετάλλιο που είχε μαζί του, να τον ρωτήσουν ιδιαιτέρως για τα δικά τους όνειρα σχετικά με τον αθλητισμό… Αποχαιρετιστήκαμε με δακρυσμένα μάτια, με λαμπερά χαμόγελα και τις καρδιές γεμάτες ελπίδα. Ευχαριστούμε πολύ, κ. Τζούνη για τα υπέροχα στοιχεία ανθρωπιάς που μας μεταφέρατε!
Λίγες μέρες αργότερα προ των χριστουγεννιάτικων διακοπών ενώσαμε τις δυνάμεις μας με τη Β΄ γυμνασίου στον κύκλο δράσεων δεξιοτήτων με θέμα: «Εθελοντισμός στην κοινότητα». Μέσα από το μάθημα των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων, είχαμε την ευκαιρία να γνωρίσουμε καλύτερα τι σημαίνει εθελοντισμός, ποια είναι η αξία του και πόσο σημαντικός είναι για την κοινωνία μας. Αναζητήσαμε πληροφορίες, συζητήσαμε, ανταλλάξαμε απόψεις και καταλάβαμε ότι ακόμη και μικρές πράξεις προσφοράς μπορούν να κάνουν μεγάλη διαφορά στη ζωή των ανθρώπων. Όλες αυτές τις συζητήσεις και τα συναισθήματα τα αποτυπώσαμε και σε αφίσες.
Στη συνέχεια σκεφτήκαμε πως πέρα από τη θεωρία, είναι ώρα να περάσουμε στην πράξη! Να κάνουμε κι εμείς κάτι εθελοντικά και να προσφέρουμε έστω κάτι μικρό στην τοπική κοινωνία!
Με τη στήριξη και την καθοδήγηση των καθηγητών μας, αποφασίσαμε να οργανώσουμε έναν έρανο τροφίμων, ώστε να βιώσουμε έμπρακτα την αξία της προσφοράς και της αλληλεγγύης. Για να ενημερώσουμε και να ενεργοποιήσουμε ολόκληρη τη σχολική μας κοινότητα —μαθητές, εκπαιδευτικούς και γονείς— αξιοποιήσαμε τη δημιουργικότητά μας και σχεδιάσαμε αφίσες, με στόχο τη συλλογή τροφίμων και την ενίσχυση του φιλανθρωπικού συσσιτίου της Ιεράς Μητροπόλεως Λαγκαδά, Λητής και Ρεντίνης. Ρωτήσαμε τα υπεύθυνα πρόσωπα ποια προϊόντα χρειάζονται και ενημερώσαμε όλη τη σχολική μας κοινότητα. Η δραστηριοποίηση ήταν συγκινητική. Μέσα στο ευφρόσυνο κλίμα των Χριστουγέννων, που είναι η γιορτή της αγάπης, μαζεύαμε σιγά – σιγά σε κούτες πλήθος από τρόφιμα. Η μητρόπολη τα παρέλαβε και μας ευχαρίστησε τόσο προφορικά όσο και με επίσημη ευχαριστήρια επιστολή!
Παράλληλα, στο πλαίσιο του μαθήματος της Φυσικής Αγωγής, διοργανώσαμε έναν αγώνα δρόμου 1000 μέτρων, στις 19 Δεκεμβρίου στην αυλή του σχολείου μας. Θελήσαμε με έναν απλό τρόπο να κάνουμε μια ελάχιστη προσομοίωση της σπουδαίας πράξης του Στυλιανού Κυριακίδη που έτρεξε για την πεινασμένη Ελλάδα της Κατοχής. Έτσι οργανώσαμε κι εμείς μια μικρή φιλανθρωπική δράση έχοντας ως πρότυπο τον μεγάλο αυτό αθλητή και άνθρωπο. Με μεγάλο ενθουσιασμό και χαρά, μαθητές και μαθήτριες από όλες τις τάξεις δηλώσαμε συμμετοχή και πήραμε μέρος στον αγώνα. Μπορεί να μην ήμασταν όλοι καλά γυμνασμένοι ή να μην τρέξαμε πολύ γρήγορα, αλλά θέλαμε να πάρουμε μέρος απλά και μόνο για τη χαρά, για την προσπάθεια, για να ενισχύσουμε τη δράση, για να δώσουμε το παρόν, για να εκφράσουμε την αγάπη μας!
Δημιουργήσαμε μόνοι μας τα νούμερα των αθλητών, τα ζωγραφίσαμε με κέφι και μεράκι, βοηθήσαμε στην οργάνωση όλοι μας και φροντίσαμε να τηρηθούν όλες οι απαραίτητες προϋποθέσεις για τη σωστή και ασφαλή διεξαγωγή του αγώνα. Τρέξαμε όχι για τη νίκη, αλλά από αγάπη για τους άλλους.
Επιπλέον, στο μάθημα των θρησκευτικών συζητήσαμε για τη φιλανθρωπία και την ελεημοσύνη. Μάθαμε και μία σοφή φράση πως: δανείζει Θεῷ ὁ ἐλεῶν πτωχόν. Δηλαδή: Όποιος ελεεί τον φτωχό, δανείζει στον ίδιο τον Θεό. Τόσο σπουδαίο είναι να κάνεις το καλό για τον πλησίον που έχει ανάγκες. Μάλιστα πήραμε και αυτοκολλητάκι στο τετράδιο για να θυμόμαστε αυτή τη μεγάλη αλήθεια: πως αξία έχει να βοηθάς αθόρυβα, διακριτικά, με ιλαρότητα και αγνή αγάπη, χωρίς ιδιοτελή κίνητρα.
Όλοι εκφράσαμε την επιθυμία να επαναλάβουμε σύντομα παρόμοιες φιλανθρωπικές δράσεις εθελοντισμού και προσφοράς συνδυασμένες με αθλητισμό, μουσική, λογοτεχνία και άλλα διδακτικά αντικείμενα!
Το αποτέλεσμα αυτής της συλλογικής προσπάθειας μας γέμισε χαρά και περηφάνια. Η ανταπόκριση από όλη τη σχολική κοινότητα ήταν άμεση και συγκινητική. Μέσα από αυτή τη δράση καταλάβαμε ότι ο εθελοντισμός δεν είναι απλώς μια ιδέα, αλλά μια στάση ζωής που μας ενώνει και μας κάνει καλύτερους ανθρώπους. Τα τρόφιμα που συγκεντρώσαμε ήταν μια απόδειξη πως όλη η σχολική κοινότητα ευαισθητοποιήθηκε έμπρακτα. Επιπλέον κινητοποιήθηκαν πολλοί μαθητές ο καθένας με τον δικό του τρόπο και ανάλογα με τις κλίσεις και τα ταλέντα του!
Οι καλλιτεχνικοί τύποι πήραν πρωτοβουλία στη ζωγραφική και στις αφίσες, οι αθλητικοί τύποι πρωτοστάτησαν στον αγώνα δρόμου, οι πιο κοινωνικοί τύποι ανέλαβαν τη διαφήμιση και προώθηση της δράσης περνώντας από όλες τις παρέες στα διαλείμματα για να τους παροτρύνουν, να τους ενθαρρύνουν, να τους ευαισθητοποιήσουν. Οι φίλοι της τεχνολογίας συνέθεσαν αφίσες και εργασίες επί του θέματος με τον υπολογιστή τους. Τα μέλη του δεκαπενταμελούς αισθάνθηκαν υπεύθυνα για τη συλλογή των τροφίμων, την ταξινόμηση, την τοποθέτηση σε κούτες.
Όλη η σχολική κοινότητα έζησε σαν μια οικογένεια τη δράση, ενώ τα πρόσωπα του συσσιτίου μας διαβεβαίωσαν ότι η προσφορά των παιδιών υπήρξε γενναιόδωρη και ήταν μεγάλη οικονομική ανακούφιση. Αυτό μας έκανε να νιώσουμε πως η προσπάθειά μας έπιασε τόπο και είχε όντως στην πράξη ένα πολύ θετικό αποτύπωμα στην κοινωνία. Επίσης και οι γονείς και κηδεμόνες που πλαισίωσαν όλες τις δράσεις μας ήταν πολύ ένθερμοι και δήλωναν πως φίλοι και γνωστοί τους από την τοπική κοινωνία χάρηκαν με αυτή την πρωτοβουλία, με την ωραία κίνηση των παιδιών που πρωταγωνίστησαν σε όλα !
Η χαρά μας ήταν απερίγραπτη γιατί διαδοχικά μέσα από όλα αυτά τα στάδια της δράσης χτίσαμε στο σχολείο μας μια γέφυρα αγάπης και προσφοράς που πρώτα από όλα έκανε εμάς χαρούμενους. Γιατί όταν παίρνεις γεμίζουν τα χέρια σου, ενώ όταν δίνεις γεμίζει η καρδιά σου! Και: : η μεγαλύτερη χαρά που στη ζωή γνωρίζουμε, είναι η χαρά που νιώθουμε όταν χαρά χαρίζουμε!
Τελικά το Φεβρουάριο δηλώσαμε συμμετοχή στο 2ο Μαθητικό Συνέδριο «Thess# ΕΥ ΖΗΝ», όπου και παρουσιάσαμε σύντομα μέσα σε ένα δεκάλεπτο όλη τη δράση κι έτσι έγινε και μια περαιτέρω διάχυση του προγράμματος στην ευρύτερη περιοχή της δυτικής Θεσσαλονίκης, ενώ τα 8 παιδιά που μας εκπροσώπησαν είχαν την ευκαιρία να δουν κι άλλες παρουσιάσεις από αξιολογότατες δράσεις σχολείων με παρόμοιους στόχους. Έτσι, νιώσαμε πως όλοι μαζί αγωνιζόμαστε στα σχολεία μας για ένα καλύτερο αύριο με πρωταγωνιστές τη νέα γενιά!!!
Δήμος Λαγκαδά
Συσσίτιο Μητρόπολης Λαγκαδά
Ολυμπιακό μουσείο αθλητισμού, εξειδικευμένοι μουσειοπαιδαγωγοί, πρόγραμμα παραολυμπιακών αγώνων
Παραολυμπιονίκης Τζούνης Κωνσταντίνος
Η δράση μας συνδέεται με αρκετούς από τους 17 στόχους βιώσιμης ανάπτυξης, όπως τον 1- Μηδενική φτώχεια, τον 3-Καλή υγεία και ευημερία, τον 10 – λιγότερες ανισότητες. Ωστόσο, θεωρούμε ότι συνδέεται στενότερα με τον 2- Μηδενική πείνα. Το πρότυπό μας, υπήρξε ο κορυφαίος μαραθωνοδρόμος Στυλιανός Κυριακίδης, ο οποίος με τόσες θυσίες και κόπους έφτασε στη Βοστώνη και νίκησε για να αξιοποιήσει αυτή τη νίκη του υπέρ των πεινασμένων Ελλήνων. Κατάφερε να λιτανεύσει το επισιτιστικό πρόβλημα της χώρας μας στην Αμερική και να συγκεντρώσει τόνους τροφίμων για τους Έλληνες. Κι εμείς μέσα από όλες τις καλλιτεχνικές, λογοτεχνικές και αθλητικές δράσεις εστιάσαμε στη συγκέντρωση τροφίμων για να στηρίξουμε το αξιολογότατο συσσίτιο της μητρόπολης για τους αναγκεμένους συμπολίτες μας. Μάλιστα, τα υπεύθυνα πρόσωπα μας ευχαρίστησαν καθώς το πλήθος των τροφίμων υπήρξε σημαντικό και αποτέλεσε ουσιώδη ανακούφιση σε αυτό το φιλανθρωπικό έργο της τοπικής μας κοινωνίας.
στο τηλέφωνο 210 –
6898593
ή email [email protected]