menu

Σύνδεση | Εγγραφή

Ε.Ε.Ε.ΕΚ. Αγίου Νικολάου

Μαθητικές δημιουργίες

Πρωτοβουλία

Στοχεύουμε ψηλά: Ζούμε με στόχους

Στοχεύουμε ψηλά: Ζούμε με στόχους
ΥΠΟΒΛΗΘΗΚΕ ΑΠΟ


Περιγραφή

Οι οδηγίες του παιχνιδιού μας:

Αριθμός παιχτών:  Από δύο έως τέσσερεις παίχτες ή από δύο ή τέσσερα ζευγάρια παιχτών και ένας συντονιστής (μαθητής ή εκπαιδευτικός).

Απάρτια παιχνιδιού. Το παιχνίδι αποτελείται από:

  • Τις οδηγίες.
  • Τη θεωρητική προσέγγιση – ανάλυση των 17 Βιώσιμων Στόχων Ανάπτυξης, για να τους συμβουλευτεί ο παίχτης, σε περίπτωση που χρειαστεί βοήθεια.
  • Την αναδιπλούμενη μακέτα του παιχνιδιού. Στη μία πλευρά έχουν τυπωθεί περιφερειακά οι 17 Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης και εκεί παίζεται το παιχνίδι (οι εικόνες είναι της Mithila, Bihar - Madhubani Painting από το Kathmandu). Στην πίσω όψη της μακέτας (στη μισή μακέτα), έχουν τυπωθεί οι οδηγίες του παιχνιδιού και στην άλλη μισή μία παράσταση που αφορά στους 17 Βιώσιμους Στόχους Ανάπτυξης.
  • Τριάντα οκτώ (38) κάρτες ερωτήσεων. Οι απαντήσεις των ερωτήσεων, αφορούν σε ένα ή περισσότερους από τους 17 Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης.
  • Δύο (2) χρυσές κάρτες επιβράβευσης.
  • Διακόσιες εβδομήντα δύο (272) μικρές κάρτες με το νούμερο και την αναφορά των 17 Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης, σε τέσσερεις διαφορετικές φασματικές αποχρώσεις (68 Χ 4).
  • Ένα (1) μπλοκ σημειώσεων και ένα μολύβι.
  • Τέσσερα (4) πιόνια διαφορετικού χρώματος.
  • Ένα (1) ζάρι.
  • Μία (1) κλεψύδρα διάρκειας ενός λεπτού.

Σκοπός:

Σκοπός του παιχνιδιού είναι, να μπορέσουν οι παίχτες να αντιστοιχίσουν σωστά την ερώτηση που θα επιλέξουν, με όσους περισσότερους από τους 17 στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης μπορούν.

Στόχοι:

Γνωστικοί Στόχοι:

  1. Να γνωρίσουν και να κατανοήσουν οι μαθητές τους 17 Βιώσιμους Στόχους Ανάπτυξης.
  2. Να μπορούν να αναλάβουν πρωτοβουλίες στην καθημερινότητά τους και που θα αφορούν στους 17 Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης.
  3. Να οργανώνουν δράσεις κινητοποίησης και ευαισθητοποίησης (π.χ. Ιστοσελίδα Σχολείου, Σχολική Εφημερίδα, Τοπικός Έντυπος Τύπος, Σποτ, Ραδιοφωνική Εκπομπή, Συνεντεύξεις με Περιφερειάρχη, Δήμαρχο, Αντιδήμαρχους, κ.λ.π.), με σκοπό την ενημέρωση των πολιτών σε θέματα που αφορούν στους 17 Βιώσιμους Στόχους Ανάπτυξης.

Κοινωνικοί - Συναισθηματικοί στόχοι:

  1. Να ενισχυθεί η ικανότητα συνεργασίας με σκοπό την επίτευξη του κοινού στόχου.
  2. Να καλλιεργηθούν οι συναισθηματικές δεξιότητες στους παίχτες όπως: η ενσυναίσθηση και η αυτοπεποίθηση.
  3. Να μάθουν οι παίχτες να ακολουθούν τους κανόνες του παιχνιδιού, εξασκώντας τις κοινωνικές τους δεξιότητες όπως: αναμονή, αποδοχή μιας λανθασμένης απάντησης και εναλλαγή σειράς.
  4. Να ενισχυθούν οι γνωστικές-αντιληπτικές ικανότητες των παιχτών, όπως: η ικανότητα συγκέντρωσης και επίλυσης προβλημάτων, ο οπτικό-κινητικός συντονισμός και η μνήμη.
  5. Να αναδυθεί το συναίσθημά των παιχτών μέσα από τη συνεργασία και να γίνουν ενεργοί πολίτες.

 

Προαπαιτούμενες γνώσεις: α) Γνώση των 17 Βιώσιμων Στόχων Ανάπτυξης. β) Να γνωρίζουν τους λόγους για τους οποίους τέθηκαν από τον ΟΗΕ οι 17 Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης.

 

Οδηγίες: Η επιλογή των παιχτών, δεν προϋποθέτει κριτήρια. Οι παίχτες είναι ελεύθεροι να δημιουργήσουν όποια ομάδα θέλουν. Μπορούν εάν το επιθυμούν να παίξουν μόνοι τους. Το παιχνίδι μπορεί να παιχτεί:

  • Στο σχολείο κατά την ώρα του μαθήματος ή ακόμα και σε ώρα συνδιδασκαλίας, εάν ο εκπαιδευτικός κρίνει ότι καλύπτει τη διδασκαλία μιας διδακτικής ενότητας του μαθήματός του (π.χ. περιβάλλον, υγεία, ίσα δικαιώματα, ειρήνη, κ.λ.π).
  • Σε μία εκπαιδευτική επίσκεψη ή σε ένα σχολικό περίπατο.
  • Διαδικτυακά, μέσω εκπαιδευτικής πλατφόρμας, με άλλα σχολεία. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, ο συντονιστής του παιχνιδιού επιλέγει την ερώτηση και συγκεντρώνει σε ένα μπλοκ τις απαντήσεις των παιχτών. Οι παίχτες, μπορούν να ρίχνουν το ζάρι και να λένε τον αριθμό που έφεραν στους συμπαίχτες τους.

Πριν ξεκινήσει το παιχνίδι, οι παίχτες επιλέγουν ένα όνομα για την ομάδα (nickname) και ένα χρωματιστό πιόνι. Το όνομα μπορεί να αφορά σε έναν από τους 17 Βιώσιμους Στόχους Ανάπτυξης, να είναι πρωτότυπο ή ευφάνταστο (π.χ. όνομα ενός παράξενου ζώου, ενός φυτού, ενός βουνού, μιας πόλης, κ.λ.π ή ακόμα και μιας συνθήκης, όπως: Αγάπη, Αλληλεγγύη, Ειρήνη, Φιλία, κ.λ.π). Επίσης, επιλέγει ένα πιόνι και τη χρωματική απόχρωση των μικρών καρτών με τους 17 Βιώσιμους Στόχους Ανάπτυξης που επιθυμεί!

Το παιχνίδι ξεκινάει, καθορίζοντας τη σειρά που θα παίξουν οι παίχτες ή οι ομάδες. Η σειρά καθορίζεται ανάλογα τον αριθμό που θα φέρουν ρίχνοντας το ζάρι ή με οποιονδήποτε άλλο τρόπο επιθυμούν.

Η εκκίνηση γίνεται από το τετράγωνο που γράφει ΑΡΧΗ (κάτω αριστερή γωνία). Ο παίχτης, ρίχνει το ζάρι και ανάλογα με τον αριθμό που θα φέρει, προχωράει μετρώντας αντίστοιχα τετράγωνα και σύμφωνα με τη φορά που δείχνουν τα βέλη (δεξιόστροφη φορά). Στη συνέχεια, επιλέγει μία καρτέλα ερωτήσεων. Η καρτέλα διαβάζεται ή από το συντονιστή του παιχνιδιού ή από ένα παίχτη. Μόλις ολοκληρωθεί η ανάγνωση, ο παίχτης ή ο συντονιστής, γυρίζει την κλεψύδρα και ο χρόνος αρχίζει να μετράει. Ο παίχτης έχει στη διάθεσή του αυστηρά μισό λεπτό για να απαντήσει. Εάν υπερβεί το μισό λεπτό, οι συμπαίχτες του ή ο συντονιστής του παιχνιδιού φωνάζουν «Stop» και ο παίχτης πλέον, δεν έχει δικαίωμα να απαντήσει. Στο επόμενο μισό λεπτό, πρέπει να απαντήσουν οι συμπαίχτες του, εάν γνωρίζουν την απάντηση, βάσει της σειράς τους στο παιχνίδι.

Εάν ο παίχτης αναφέρει σωστά (ο συντονιστής επιβεβαιώνει τη σωστή απάντηση), ποιος στόχος ή ποιοι στόχοι αφορούν στην απάντηση της ερώτησης, τοποθετεί μία ή περισσότερες μικρές καρτέλες με το νούμερο του Στόχου Βιώσιμης Ανάπτυξης, στο περιθώριο του παιχνιδιού.

Εάν ο παίχτης δεν γνωρίζει την απάντηση ή απαντήσει λάθος, τότε του αφαιρείται μία μικρή κάρτα σωστής απάντησης και χάνει τη σειρά του στον επόμενο γύρο. Μπορεί όμως, να πει τη λέξη «ΠΑΣΟ» πριν τελειώσει ο χρόνος, έτσι ώστε να μη χάσει κάποια κάρτα ή τη σειρά του στον επόμενο γύρο. Την απάντηση έχουν το δικαίωμα να τη δώσουν οι συμπαίχτες του. Εάν όμως και οι συμπαίχτες του, απαντήσουν λάθος στην ερώτηση τότε και απ’ αυτούς θα αφαιρεθεί μία κάρτα αλλά δε θα χάσουν τη σειρά τους στον επόμενο γύρο. Με αυτό τον τρόπο, μειώνουμε την πιθανότητα οι παίχτες να δώσουν τυχαίες απαντήσεις.

Εάν οι συμπαίχτες πιστεύουν ότι σε μία ερώτηση αντιστοιχούν και άλλες σωστές απαντήσεις, αλλά ο παίχτης που είχε σειρά δεν τις έχει αναφέρει, μπορούν να απαντήσουν με την σειρά που έχει καθοριστεί από την αρχή και να τοποθετήσουν το δικό τους χρώμα κάρτας στο χώρο που συγκεντρώνουν τις καρτέλες τους, τεκμηριώνοντας φυσικά την απάντησή τους.

Οι παίχτες μπορούν να υποβάλλουν ένσταση, εάν νομίσουν ότι μία απάντηση είναι λανθασμένη και κακώς θεωρήθηκε σωστή από το συντονιστή. Σ’ αυτή την περίπτωση, ο συντονιστής σταματάει το παιχνίδι, συζητάει με όλους τους παίχτες και αποφασίζουν από κοινού για τη σωστή απάντηση. Εάν είναι όντως λάθος, τότε ισχύον οι ίδιες ποινές για τον παίχτη που έδωσε λανθασμένη απάντηση. Μ’ αυτόν τον τρόπο η αλληλεπίδραση γίνεται περισσότερο ισχυρή, δίνοντας την ευκαιρία στους παίχτες του παιχνιδιού να αποκτήσουν περισσότερες γνώσεις.

Εάν ένας παίχτης, τραβήξει τη χρυσή κάρτα, ακολουθεί τις οδηγίες που αναγράφονται στην κάρτα. Εάν ο ίδιος παίχτης τύχει και τη δεύτερη χρυσή κάρτα, μπορεί εάν θέλει ή να τη μεταβιβάσει σε κάποιο συμπαίχτη του ή να την επιστρέψει στο συντονιστή και να τραβήξει μια άλλη κάρτα.

Οι κάρτες που τραβούν οι παίχτες, τοποθετούνται στην άκρη του παιχνιδιού και δεν ξαναχρησιμοποιούνται, παρά μόνο στην περίπτωση που έχουν εξαντληθεί όλες και το παιχνίδι δεν έχει ολοκληρωθεί. Αυτό μπορεί να συμβεί μόνο στην περίπτωση που οι παίχτες κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού, φέρνουν συνεχόμενα μικρές ζαριές.

Μπορούμε βέβαια, να δημιουργήσουμε κι άλλες κάρτες (μία μικρή τράπεζα δηλαδή), έτσι ώστε να αλλάζουν τακτικά οι ερωτήσεις και το παιχνίδι να εξελίσσεται σε γνωστικό επίπεδο.

Ως σημείο τερματισμού, ορίζεται το σημείο εκκίνησης του παιχνιδιού. Εάν ο παίχτης, βρίσκεται ένα ή περισσότερα τετράγωνα πριν το τέρμα και το ζάρι φέρει μεγαλύτερο αριθμό απ’ αυτόν που χρειάζεται για να φτάσει στο τέρμα, θα τερματίσει κανονικά. Κατά τον τερματισμό του, εάν θέλει μπορεί να επιλέξει ερώτηση και να απαντήσει ή να μην επιλέξει ερώτηση και απλά να περιμένει να τερματίσουν και οι υπόλοιποι συμπαίχτες του. Παραμένει όμως, το δικαίωμά του να απαντήσει σε ερωτήσεις των συμπαιχτών του και να προσθέσει κι άλλες καρτέλες στο παιχνίδι. Και σ’ αυτή την περίπτωση όμως, ισχύουν οι ποινές της λάθος απάντησης.

Νικητής ή νικητές, είναι ο παίχτης ή οι παίχτες που κατά τον τερματισμό τους, έχουν αντιστοιχίσει τις περισσότερες κάρτες με τους 17 Βιώσιμους Στόχους στη μακέτα του παιχνιδιού ή αναγράφονται στο μπλοκ. Η σειρά τερματισμού δεν λαμβάνεται υπόψη.

Σημείωση 1: Εάν τελειώσουν οι μικρές κάρτες, γιατί πιθανόν να αντιστοιχούν περισσότερες απαντήσεις σε μία ερώτηση, μπορούν να σημειώνονται οι σωστές απαντήσεις στο μπλοκ και να μετρηθούν στο τέλος.

Σημείωση 2: Όσο οι παίχτες περιμένουν τη σειρά τους για να παίξουν, μπορούν να συμβουλευτούν το φυλλάδιο στο οποίο αναλύονται οι 17 Βιώσιμοι Στόχοι Ανάπτυξης, όπως έχουν τεθεί από τον Ο.Η.Ε.

 


Στόχος δράσης

Γνωστικοί Στόχοι: 1. Να γνωρίσουν και να κατανοήσουν οι μαθητές τους 17 Βιώσιμους Στόχους Ανάπτυξης. 2. Να μπορούν να αναλάβουν πρωτοβουλίες στην καθημερινότητά τους και που θα αφορούν στους 17 Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης. 3. Να οργανώνουν δράσεις κινητοποίησης και ευαισθητοποίησης (π.χ. Ιστοσελίδα Σχολείου, Σχολική Εφημερίδα, Τοπικός Έντυπος Τύπος, Σποτ, Ραδιοφωνική Εκπομπή, Συνεντεύξεις με Περιφερειάρχη, Δήμαρχο, Αντιδήμαρχους, κ.λ.π.), με σκοπό την ενημέρωση των πολιτών σε θέματα που αφορούν στους 17 Βιώσιμους Στόχους Ανάπτυξης. Κοινωνικοί - Συναισθηματικοί στόχοι: 1. Να ενισχυθεί η ικανότητα συνεργασίας με σκοπό την επίτευξη του κοινού στόχου. 2. Να καλλιεργηθούν οι συναισθηματικές δεξιότητες στους παίχτες όπως: η ενσυναίσθηση και η αυτοπεποίθηση. 3. Να μάθουν οι παίχτες να ακολουθούν τους κανόνες του παιχνιδιού, εξασκώντας τις κοινωνικές τους δεξιότητες όπως: αναμονή, αποδοχή μιας λανθασμένης απάντησης και εναλλαγή σειράς. 4. Να ενισχυθούν οι γνωστικές-αντιληπτικές ικανότητες των παιχτών, όπως: η ικανότητα συγκέντρωσης και επίλυσης προβλημάτων, ο οπτικό-κινητικός συντονισμός και η μνήμη. 5. Να αναδυθεί το συναίσθημά των παιχτών μέσα από τη συνεργασία και να γίνουν ενεργοί πολίτες.

ΥΠΟΣΤΗΡΙΖΟΜΕΝΑ ΑΡΧΕΙΑ (1)

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ 2



Σύνδεση με Παγκόσμιους Στόχους






Mάθετε περισσότερα για τον Διαγωνισμό

στο τηλέφωνο 210 – 6898593
ή email [email protected]

Χορηγοί Επικοινωνίας